تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی شهید محمدرضا تورجی زاده - فهرست جرایم مرتبط با انتخابات ۹۲در فضای مجازی...

پایگاه اطلاع رسانی شهید محمدرضا تورجی زاده
 
می رویم تا انتقام سیلی زهرا بگیریم...

کارگروه تعیین مصـادیق محتـوای مجرمانـه فهرسـت جرایـم مرتبط با انتخـابات ریاسـت جمهوری در فضـای مجـازی را اعلام کرد.
عبدالصمد خرم‌آبادی، ضمن تبریک ایامالله ۲۲ بهمن و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اظهار داشت: دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز به سهم خود مراتب قدردانی و سپاسگذاری خود را از حضور ملت همیشه در صحنه که در این برهه حساس که استکبار جهانی با تمام قوا به جنگ میهن اسلامی‌مان آمده است، اعلام می‌دارد.

جزئیات جدیدی از درخواست VPN قانونی


وی افزود: مردم با حضور گسترده و باشکوه خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن، حماسه‌ای دیگر آفریدند و دشمنان قسم خورده این مرز و بوم را بار دیگر مأیوس و نا امید ساختند.

خرم آبادی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و بروز برخی جرایم مرتبط با انتخابات، افزود: با عنایت به نزدیک شدن یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و با هدف ارتقاء آگاهی عمومی پیرامون جرایم مرتبط با انتخابات در فضای مجازی و ایجاد بازدارندگی و پیشگیری از ارتکاب این جرایم، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در پنجاه و پنجمین جلسه خود در تاریخ هجدهم بهمن ماه ۱۳۹۱، بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای، قانون انتخابات ریاست جمهوری و اصلاحیه اخیر آن(مصوب بیست و ششم دی‌ماه ۱۳۹۱)، قانون مجازات اسلامی، قانون مطبوعات و سایر قوانین مربوطه، فهرست مصادیق مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

فهرست این جرایم به شرح ذیل است:

بند “ط” – مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری:

انتشار هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات ، تجمع اعتراض آمیز بدون مجوز، اعتصاب، تحصن، ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و یا هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات ریاست جمهوری گردد.

(بند ۷ ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و بند۵ ماده ۶ و ۲۵ قانون مطبوعات ):

تشویش اذهان عمومی، سیاه نمایی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور، ایجاد اختلافات مابین اقشار جامعه بویژه از طریق طرح مسائل قومی و نژادی، انتشارهرگونه نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

(بند۷ مادة ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری– مواد۵۰۰ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی – بند ۴ مادة ۶ قانون مطبوعات- مصوبه شورایعالی امنیت ملی):

انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات (ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی).

انتشار هجو یا هجویه و یا هر گونه محتوای توهین آمیز یا تخریب در فضای مجازی علیه انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری (ماده ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی).

انتشار هرگونه مطلب از سه روز قبل شروع اخذ رأی تا پایان رأی گیری علیه نامزدهای انتخاباتی و یا انتشارمطالبی خلاف واقع دال بر انصراف گروه یا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری (مواد ۷۴ و ۹۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی).

استفاده غیرمجاز از سایت‌ها و وبلاگ‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی و مؤسسات و نهادهایی که تمام یا بخشی از دارایی و بودجه آنها از اموال عمومی است، به منظور تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری (مواد۶۲ ، ۶۸ و ۸۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری).

انتشار محتوای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی خارج از مدت زمان مقرر برای فعالیت انتخاباتی (مواد ۶۶ و ۶۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری).

انتشار هرگونه محتوا در جهت تحریک ، ترغیب ، تطمیع و یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء، رأی دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری، جعل اوراق تعرفه، رأی دادن بیش از یک بار، تقلب در رأی گیری و شمارش آراء(ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده ۴۳ قانون مجازات اسلامی).

انتشار هرگونه محتوا به منظور ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان یا اعضاء شعب (بند ۱۶ ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و آئین نامه اجرایی آن).

استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری (بند ۱۰ ماده ۶ قانون مطبوعات).

انتشار هرگونه محتوا مشتمل بر توهین، افترا و نشر اکاذیب علیه نظام ، قوای سه گانه، سازمان های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات ریاست جمهوری (مواد ۵۰۰ ، ۶۱۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی و بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات و ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای).

انتشار هرگونه محتوای دارای طبقه بندی(محرمانه و سّری) مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری(تبصره ۴ ماده ۸۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده ۳ قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سّری دولتی و ماده ۳ قانون جرایم رایانه‌ای و بند ۶ ماده ۶ قانون مطبوعات).

انتشار محتوای خلاف واقع در ارتباط با نتایج بررسی صلاحیت‌ها، شمارش آراء، نتایج انتخابات. (مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و بند ۷ماده ۳۳ و ۸۰ و ۸۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری) انتشار محتوا با هدف دخالت در امر انتخابات با سمت یا سند مجعول یا به هر نحو غیر قانونی در فضای مجازی (بند ۱۵ و ۱۷ ماده ۳۳ و ۸۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری).

انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی کارکنان ادارات ، سازمان‌ها ، ارگان‌های دولتی و نهادها با ذکر سمت خود، له یا علیه هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درفضای مجازی(مواد ۶۸و ۸۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری).

انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی مقامات اجرایی و نظارتی انتخابات له یا علیه هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درفضای مجازی (ماده ۷۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری ).

وی افزود:ممکن است برخی از بندهای این فهرست مانند ممنوعیت انتشار اسناد محرمانه و یا انتشار محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی، سابقاً بصورت عام در بخش های پیشین فهرست مصادیق محتوای مجرمانه منتشره از سوی کارگروه آمده باشد؛ اما با توجه به مناسبت زمانی انتخابات ریاست جمهوری و بمنظور تاکید بیشتر، مجدداً در این فهرست بصورت خاص درج شده اند.

خرم آبادی اظهار داشت: محتویات مجرمانه اینترنتی مرتبط با انتخابات شامل دو بخش می باشد. بخش اول شامل محتویات مجرمانه ای است که جنبه عمومی داشته و جلوگیری از انتشار آنها در صلاحیت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است و بخش دوم محتویات مجرمانه ای است که جنبه شخصی داشته و رسیدگی و اثبات آنها نیازمند طرح شکایت خصوصی و بررسی دلایل و مدارک و رسیدگی قضایی در مراجع ذیصلاح بوده و در صلاحیت مقامات قضایی می باشد لذا در اینگونه موارد اشخاص ذینفع صرفاً می توانند با مراجعه به مراجع قضایی ذیصلاح ، بر اساس موازین قانونی نسبت به طرح شکایت خصوصی اقدام نمایند. لذا بر این اساس کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تنها فهرست مجرمانه ای که دارای جنبه عمومی می باشند را تعیین نموده است.

مشاور قضایی دادستان کل کشور، در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در این خصوص که جلوگیری از چه مصادیقی نیاز به شکایت خصوصی نزد مراجع قضایی دارند،گفت: کارگروه در این خصوص مصوبه ای ندارد اما بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری و قانون مجازات اسلامی موارد ذیل را می توان از جمله مصادیقی اعلام نمود که نیاز به شکایت خصوصی دارند.

۱- انتشار ادعاهای کذب و غیرواقعی توسط نامزدها در خصوص دارای بودن سابقه مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشگری و انتظامی و مدرک تحصیلی (ماده ۵۵۵قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مصوب (۶/۱۲/۸۸)).

۲- انتشار هرگونه محتوا در جهت هتک حرمت و حیثیت و نشر اکاذیب علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری (ماده ۷۱ و ۹۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده ۶۹۸ و ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی و ماده ۳۰ قانون مطبوعات ).

۳- انتشار صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی و یا اسرار شخصی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بدون رضایت آنها به نحوی که موجب ضرر یا هتک حیثیت آنان گردد.

۴- ایجاد هرگونه تغییر و یا تحریف فیلم ، صوت یا تصویر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به نحوی که عرفاً موجب هتک حرمت و حیثیت او شود . (ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه ای )

۵- هرگونه دسترسی غیرمجاز، شنود، تخریب ، تغییر ،محو ،متوقف کردن و سرقت اطلاعات محتوای تارنماها و پست الکترونیکی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و سامانه های رایانه ای مرتبط با انتخابات بند ج ماده ۲۵ قانون جرایم رایانه ای)

۶- انتشار اسامی متهمان تخلفات انتخابات ریاست جمهوری قبل از رسیدگی به اتهامات آنها در مراجع قضایی و قطعیت رأی . (تبصره یک ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی)

۷- انتشار علت رد صلاحیت داوطلبان بدون رضایت آنها در صورتی که موجب افشای اسرار و یا هتک حیثیت آنها شود. (ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای ، ماده ۳۱ قانون مطبوعات و ماده واحده لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مصوبه ۲۲/۸/۷۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام)

۸ ـ متهم نمودن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بدون دلیل و مدرک و با اغراض شخصی. (تبصره ۳ ماده ۸۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری)

منبع: باشگاه خبرنگاران





طبقه بندی: اخبار مختلف و متنوع، 
برچسب ها: شهید تورجی زاده، محمدرضا تورجی زاده، یازهرا، اخبارکاشان،  
نوشته شده در تاریخ شنبه 5 اسفند 1391 توسط دیوانه شهید تورجی زاده (اهل کاشانم)
طراح قالب : { معاونت سایبری موسسه فرهنگی شهید محمدرضا تورجی زاده کاشان}